بازدید 9168

علي مصفا: هنوز بلاتكليف هستيم

وي ادامه داد: طي اين مدت با انواع و اقسام بدهي‌ها دست به گريبان هستيم و از وزارت ارشاد تقاضاي كمك كرده‌ايم كه در دست‌ بررسي است. تا چندي پيش حقوق پرسنل سينما را هم پرداخت مي‌كرديم كه تعدادي از آنها كار پيدا كردند و تعدادي هم‌چنان بيكار هستند و به دنبال بيمه،‌ بيكاري‌شان هستيم.
کد خبر: ۷۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۲ 14 November 2009
24 آبان ماه يك سال از آتش‌سوزي سينما «جمهوري» مي‌گذرد، اما همچنان آپارات اين سينما خاموش است.

علي مصفا در آستانه‌ي سالروز آتش‌سوزي سينما «جمهوري» به ايسنا گفت: بعد از گذشت يكسال از آتش‌سوزي هنوز در بلاتكليفي هستيم.

او به‌عنوان يكي از مالكان سينما «جمهوري» اظهار داشت: پرونده‌ي اين آتش‌سوزي به دادگاه رفته و با توجه به اين كه آتش‌نشاني عمدي بودن آن‌را اعلام كرده است، بيمه هنوز نمي‌تواند خسارتي را پرداخت كند.

وي ادامه داد: طي اين مدت با انواع و اقسام بدهي‌ها دست به گريبان هستيم و از وزارت ارشاد تقاضاي كمك كرده‌ايم كه در دست‌ بررسي است. تا چندي پيش حقوق پرسنل سينما را هم پرداخت مي‌كرديم كه تعدادي از آنها كار پيدا كردند و تعدادي هم‌چنان بيكار هستند و به دنبال بيمه،‌ بيكاري‌شان هستيم.

مصفا گفت: طي اين مدت نه از جايي كمك گرفته‌ايم و نه كسي اقدامي كرده است، تنها يك‌بار آقاي مسچي اعلام كردند كه به بازسازي اين سينما كمك مي‌شود، اما تاكنون كاري نشده است.

وي با بيان اين‌كه خواست اوليه‌ي ما بازسازي سينما «جمهوري» است گفت: اين ساختمان بسيار محكم است و مي‌توان بدون آنكه تخريب شود، بازسازي صورت بگيرد اما اين از عهده‌ي ما خارج است و بايد كمك شود.

سينما «جمهوري» 60 ساله در بهمن ماه 85 با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف بازسازي و تبديل شدن به دو سالن نمايش مجزا، مورد بهره‌برداري مجدد قرار گرفته بود و در آتش سوزي كه اتفاق افتاد طبقه اول سينما (شامل سالن نمايش‌يك و سالن انتظار) به‌طور كامل تخريب شد و بخش‌هاي زيادي از طبقه دوم نيز بر اثر آتش سوزي از بين رفت.

آخرين اظهار نظر در خصوص بازسازي اين سينما از سوي مسچي مدير عامل موسسه سينما شهر صورت گرفت و به ايسنا گفته بود: اگر برنامه‌ي بازسازي سينما جمهوري قطعي شود، ما آمادگي كامل داريم تا به بازسازي آن بپردازيم. و طي جلسه‌اي كه با علي مصفا يكي از مالكان اين سينما داشتم، او درباره‌ي برخي مشكلات مربوط به بيمه صحبت كرد، مشكلاتي كه به گفته‌ي او درحال حل شدن است. به هرحال تا زماني كه اين مشكلات حل نشود، ما نمي‌توانيم اقدام كنيم. از سويي هم سينما «جمهوري» و مالكين آنها كه خانواده‌ي زنده‌ياد علي حاتمي هستند، در دست دو شريك قرار دارد و علاوه براين خانواده فرد ديگري نيز در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به آن دخيل است، لذا بايد ابتدا خود اين شركا بر روي نحوه‌ي تغييرات توافق كنند كه اين مهم هنوز صورت نگرفته است.

وي هم‌چنين عنوان كرد: از آنجا كه اين سينما به نوعي متعلق به زنده‌ياد حاتمي محسوب مي‌شود، ما خودمان نيز علاقه‌منديم اين سينما هر چه زودتر بازسازي شود، اما با توجه به مسائل مطرح شده بعيد مي‌دانم كه بازسازي اين سينما در سال جاري انجام شود.

به گزارش ايسنا، با گذشت يك‌سال از حادثه‌ي آتش‌سوزي سينما جمهوري مروري بر خبرهاي آن اهميت ويژه دارد.

يك ماه پس از اين حادثه 24 آذر رييس سازمان آتش نشاني تهران از عمدي بودن علت آتش سوزي سينما جمهوري خبر داد.

حاجي بيگي در پاسخ به اين سوال كه اين حريق چگونه اتفاق افتاده است، اعلام كرده بود:«چگونگي وقوع اين حريق مشخص نيست و تنها كارشناسان ما تشخيص داده‌اند كه دليل وقوع اين آتش سوزي عمدي بوده است.»

رييس سازمان آتش نشاني تهران ميزان خسارت مالي وارده به سينما جمهوري را 250 تا 300 ميليون تومان عنوان كرد و افزود: دليل وقوع اين حادثه به مراجع قضايي و بيمه اعلام خواهد شد.

اما با رخ دادن اين حادثه ناگوار جمعي از سينماگران به اظهار نظر پرداختند.

مسعود كيميايي گفت: هر سالن سينمايي كه از بين مي‌رود، تكه‌اي از فرهنگ است كه از بين مي‌رود. من هيچ‌وقت نمايش «اسپارتاكوس» را در سينما «جمهوري» از خاطر نمي‌برم و اين سينمايي است كه فيلم‌هاي زيادي را در آن ديدم و درواقع اين‌ها معلمان ما بودند كه يك‌يك دارند يا آتش مي‌گيرند و يا از بين مي‌روند.

عزت‌الله انتظامي اظهار اميدواري كرد: سينما «جمهوري» به سرنوشت سينما «آزادي» كه چند سال مخروبه ماند تا ساخته شد، دچار نشود. باعث تاسف وتعجب است كه چنين آتش‌سوزي در مركز شهر اتفاق مي‌افتد و اين مقدار خرابي به‌همراه مي‌آورد. اما باتوجه به اين‌كه صاحب سينما مشخص و حاضر است اميدوارم سريعتر بازسازي شود.

احمدرضا درويش هم در يادداشتي به آن پرداخت و پيشنهاد داد: «در حدِ توان تا يك‌سال بليط صندليهاي سينما «جمهوري» را پيش‌خريد كنيم.»

و جعفري‌جلوه معاون سينمايي وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز سال گذشته در اظهارنظري گفت: همكاران ما در اداره كل نظارت ارزشيابي و موسسه سينماشهر موظف هستند كه مساله سينما «جمهوري» را پيگيري كنند و همان‌طور كه 2 سال پيش اين سينما با همكاري موسسه سينمايي شهر بازسازي شد و به ارائه خدمات بهتر به مراجعه‌كنندگان پرداخت، قطعا امروز نيز باهمين ديدگاه براي بازسازي مجددد اين سينما نيز اقدام خواهد شد.

وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديگر مسئولي بود كه در اين خصوص به اظهار نظر پرداخت و با اشاره به اتفاقي بودن آتش سوزي سينما جمهوري، گفت: هميشه مي‌توانيم فرض كنيم كه حوادثي از قبيل آتش‌سوزي اتفاق مي‌افتد و در مورد خيلي از سينما‌ها نيز اين اتفاق افتاده است. اكنون عده‌اي حدس زده و ماجرا را به اين موضوع نسبت مي‌دهند كه يك طراحي بوده، البته هميشه اين احتمال را نيز بايد در نظر گرفت.

محمدحسين صفارهرندي با تكذيب شايعاتي كه در اين خصوص مطرح شده، تصريح كرد: عده خاصي معتقدند كه حادثه فوق به دليل ايجاد بهانه‌ براي تغيير كاربردي محل مذكور بوده است و افراد ديگري نيز اعتقاد دارند كه آتش سوزي سينما جمهوري به‌واسطه دست داشتن صاحبان اين سينما در جريانات سياسي و يا جانبداري از يك جريان رخ داده است. لذا در خصوص اين حادثه، مراكزي كه صاحب صلاحيت هستند بايد تصميمات لازم را اتخاذ كنند و به هر نتيجه‌اي كه رسيدند ، همان حرف آخر خواهد بود.

وزير ارشاد افزود: در چند سال اخير براي بازسازي اين سينما از سوي وزارت ارشاد كمك‌هايي به موسسه سينماي شهر كه وابسته به ارشاد نيز مي‌باشد، صورت گرفت. اكنون هم كه دچار چنين حادثه‌اي شده اگر صاحب سينما انگيزه ادامه كار داشته باشد ، دوباره به آنها كمك خواهيم كرد.

اكبر تشكري‌نيا مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران كه پيش از اين پس از سالها سينما آزادي را كه در حادثه مشابه‌اي ويران شده بود را ساخت با بيان اين‌كه اگر مديريت شهري تصميم بگيرد آمادگي ساخت اين سينما را نيز داريم تصريح كرد: رعايت استانداردهاي جهاني در ساخت سينما بسيار مهم است و اين حوادث را كاهش مي‌دهد و تا زماني كه در ساخت سالن‌ها استانداردهاي لازم رعايت نشود، شاهد چنين حوادثي خواهيم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی